|
|
Sinopsis | |
Pengenalan penggunaan bahasa Inggeris dalam mata pelajaran Sains dan Matematik pada peringkat rendah dan menengah membuatkan ibu bapa semakin risau akan kesannya kepada anak-anak mereka. Tambahan pula, jika mereka sendiri tidak fasih berbahasa Inggeris. Hal ini menyebabkan ada ibu bapa yang berasa tidak mampu berbuat apa-apa kecuali mengharapkan bantuan guru-guru di sekolah. Bagi ibu bapa yang berkemampuan pula, mereka cuba membantu anak-anak mereka dengan menghantar anak-anak mereka ke pusat-pusat tuisyen. Ibu bapa sekarang telah mengubah pandangan mereka terhadap bahasa Inggeris sebagai hanya satu mata pelajaran bahasa kepada bahasa untuk semua jenis ilmu. Hal ini kerana selain penggunaan bahasa Inggeris dalam mata pelajaran Matematik dan Sains di sekolah, bahasa Inggeris juga banyak digunakan pada peringkat lanjutan seperti diploma dan ijazah. Antara Topik Menarik:
Berikut adalah isi kandungan buku ini: 1. Pengenalan 1.1 Gunakan buku ini untuk membantu anak dan pelajar anda 1.2 Maksimumkan penggunaan buku ini!
2. Perkembangan bahasa bayi 2.1 Pengenalan 2.2 Perkembangan bahasa bayi dari lahir hingga setahun 2.3 Bagaimanakah anda boleh membantu bayi anda bertutur? 2.3.1 Berbual dengan bayi anda! 2.3.2 Bersikpa konsisten 2.3.3 Gunakan lagu kanak-kanak 2.4 Bagaimana untuk manfaatkannya?
3. Mengenal masalah pertuturan anak 3.1 Pengenalan 3.2 Siapakah yang perlu diperiksa?
4. Bayi anda boleh diajar untuk bertutur dua bahasa! 4.1 Pengenalan 4.2 Adakah pertuturan bayi saya akan terbantut? 4.3 Adakah bayi saya akan keliru? 4.4 Adakah saya sudah terlambat? 4.5 Berapa bahasakah yang mampu dipelajari? 4.6 Bagaimana saya hendak bertutur dalam bahasa Inggeris kalau saya tidak fasih? 4.7 Keluarga dan kawan-kawan saya berpendapat pendedahan kepada bahasa kedua tidak sesuai untuk bayi saya 4.8 Bagaimanakah jika saya dan pasangan saya lansung tidak mahir bertutur bahasa masing-masing? 4.9 Apakah kaedah terbaik untuk membesarkan anak yang petah bertutur pelbagai bahasa? 4.10 Saya berasa segan untuk bertutur dalam bahasa Inggeris 4.11 Risiko-risiko yang mungkin berlaku jika anda mengunakan lebih dari satu bahasa 4.12 Anak saya boleh memahami saya bertutur dalam bahasa Inggeris tetapi anak saya sering menjawab dalam bahasa ibunda 5. Memuji dan memotivasi dalam pengajaran 5.1 Pengenalan 5.2 Cara untuk memberi pujian yang positif 5.3 Pujian vs Galakan
6. Kaedah Penggunaan Kad Imbas 6.1 Pengenalan 6.2 Buat sendiri flashcard anda! 6.3 Permainan pendidikan menggunakan kad imbas 6.3.1 Ujian Memori 6.3.2 Aktiviti Latihtubi – Kad ghaib 6.3.3 Aktiviti Pengenalan – Dedahkan perkataan itu 6.3.4 Aktiviti mengejar kad imbas 6.4 Latihan Pemahaman 6.4.1 Ucapkan Hello! 6.4.2 Aktiviti Rangkaian 6.4.3 Dimana dia? 6.4.4 Siapa lebih cepat? 6.5 Latihan Pengulangan 6.5.1 Aktiviti Burung Kakak Tua 6.5.2 Aktiviti berbisik 6.6 Latihan Penghasilan 6.6.1 Siri kad imbas 6.6.2 Permainan memori 6.6.3 Tunggang terbalik 6.6.4 Berikan bola itu! 6.6.5 Kad yang hilang 6.6.6 Teka saya! 7. Belajar Melalui Pendengaran 7.1 Pengenalan 7.2 Sifat Mendengar 7.3 Kenapa kita perlu kembangkan kemahiran mendengar
8. Empat Cara Efektif Mengajar Kanak-Kanak Membaca 8.1 Kaedah Fonik 8.2 Kaedah Lihat Dan Sebut 8.3 Kaedah Pengalaman Bahasa 8.4 Kaedah Sokongan Konteks 8.5 Menggunakan keempat-empat kaedah dengan berkesan 9. Memperkenalkan Tatabahasa Dengan Mudah 9.1 Pengenalan 9.2 Pendekatan buku ini' 9.3 Cara untuk memahami penerangan kala dalam topik ini 9.4 Jadual kala verb 9.5 Perbuatan yang kerap berlaku dan keterangan fakta – Simple Present 9.6 Penggunaan verb + ing untuk perbuatan/aktiviti yang sedang berlaku sekarang – Present Progressive 9.7 Perbuatan yang berlaku pada masa lepas – Simple Past 9.8 Perbuatan yang sedang berlaku di masa lepas – Past Progressive 9.9 Perbuatan yang berlaku di masa hadapan – Future Time 9.10 Perbuatan yang sedang berlaku di masa hadapan – Future Progressive 9.11Jadual bentuk irregular verb
10. Memperkenalkan Matematik peringkat rendah 10.1 Pengenalan 10.2 Sumber Pengajaran Matematik 10.2.1 Poster 10.2.2 Kad imbasan 10.2.3 Lembaran Kerja 10.2.4 Buku-buku 10.3 Apakah langkah seterusnya 11. Memperkenalkan Sains peringkat rendah 11.1 Pengenalan 11.2 Mengajar dengan menggunakan sukatan pelajaran 11.3 Penggunaan sumber-sumber pengajaran 11.3.1 Kad imbasan 11.3.2 Poster 11.3.3 Buku-buku 11.3.4 VCD/DVD Pendidikan 11.3.5 Persian komputer 11.4 Apakah langkah seterusnya
12. Penutup Adalah diharapkan agar anda semua mendapat manfaat daripada segala petua dan pengetahuan yang terdapat dalam buku ini dalam membimbing anak-anak dan pelajar-pelajar anda untuk menjadi mahir dalam bahasa Inggeris dan seterusnya membantu mereka berjaya dalam pelajaran dan kerjaya mereka pada masa hadapan. | |
Mereka yang membeli produk ini juga membeli produk-produk berikut: | |
QuantumBidadari.blogspot.com
--
"Kini anda boleh membuat pembelian buku, cd, vcd daripada ikon-ikon terkenal seperti Dato' Dr Hj Mohd Fadzilah Kamsah, Dato' Siti Nor Bahyah Mahamood, Dato' Ismail Kamus, Dr Zahazan Mohamed, Dr Irfan Khairi dan ramai lagi. Lawati http://www.stormreaders.net/galeriilmu
atau Anda juga boleh menyertai StormReaders bagi menambah pendapatan anda. StormReaders adalah perniagaan berangkai 100% patuhi syariah menjual buku motivasi & buku agama. Sertai StormReaders hari ini dan menjana pendapatan tambahan serta menyebarkan ilmu yang baik 100% dari rumah secara sambilan. Lawati http://www.stormreaders2u.net/r/galeriilmu "